دختر های ایرانی پسر های ایرانی

اول بگم که این ایده مال من نیست.هم ایده و هم تحلیل مال خانومچه است که  در خلال یکی از بحث هامون شکوفا شده و بسیار  ذهن من رو به خودش مشغول کرده.

مساله اینه که وقتی به پسر ها و دختر های ایرانی که اومدن خارج از ایران نگاه میکنیم  عموما دختر ها خیلی از پسر ها تطبیق یافته ترند.راستش خود من توجه چندانی به این قضیه نکرده بودم.همیشه  از کنار  قدرت تطبیق  آدم ها با کانتکست و ارتباط این مساله  با جنسیت شون گذشته بودم.امروز با هم یکسری عواملی رو بر شمردیم که عموما باعث میشه دختر ایرانی از پسر ایرانی بهتر و راحت تر تو محیط اروپایی جا بیفته و خو بگیره…  البته موفقیت رو با  تعدادمدارک   نمیسنجیم. نه اینکه تعداد مدارکی که  دختر ایرانی میگیره بیشتر باشه یا  مثلا زبان بهتر یاد بگیره یا با معیار های سنتی ای که موفقیت رو تعریف میکنند هماهنگ باشه.اما دختر ایرانی توی ایران هر چقدر هم خانواده اش روشنفکر بوده باشند با هزار تا حس تحقیر بزرگ شده.قانون ادم حسابش نمی کنه.پدر روشنفکرش برا خونه برگشتنش ساعت تعیین میکنه…باید همه جا با چنگ و دندون بجنگه تا لیاقت و تواناییش رو به استاد..به رئیس و به همکار و همکلاسی ها  و به همسرش ثابت کنه.معمولا فی نفسه به خاطر اون چیزی که هست احترام نداره.موجود دست دومیه که باید برای   مورد قبول بودن باکر ه باشه…دروغ بگه..جهیز داشته باشه.ناز کنه  .مدرک داشته باشه..خونه دارباشه و همه موهای تنش رو بکنه . هر روز با روسری ای که به زور سرش کردند  به خودش نگاه کنه  توی آینه  و احساس کنه چقدر زشته.هر روز هزار تا لات براش سوت بزنند. مجبور باشه سرش رو پایین بگیره و جوابشون رو نده .هیچ کس..نه خانواده نه قانون ازش حمایت نمیکنند.همیشه موجود دست دومه ..

این موجود وارد کانتکست اروپایی میشه.نمیگم اروپا بهشته و نمیخوام بگم که هیچ مشکلی اینطرف وجود نداره.اما نفس زن بودن اینجا گناه نیست.به خاطر پریود بودن نجس و ناپاک نیستی…به جای اینکه نوار بهداشتی رو یواشکی بخری و توی کیفت قایم کنی توی سوپر مارکت توی کیسه شفاف میذاری و میاری خونه.  از خواهر زاده دو ساله تا مامور پارکینگ آپارتمان  آبرویشان به پایین تنه شما وصل نیست…همه نگاهتان نمیکنند. پلیس همیشه حاضر است در اسرع وقت خودش را به شما برساند تا بهتان کمک کند.قانون صد در صد از شما حمایت میکند و هزار تا چیز مثبت دیگر..برای همین زنها توی این کانتکست راحت جا می افتند.چون بعد از سالها احترامشان را به دست اورده اند.

حالا برویم سر مرد های ایرانی..پسر های ایرانی وقتی از ایران میایند بیرون دچار شوک میشوند.اولین ضربه وقتیست که از جایگاه خدایی به جایگاه انسانی تقلیل پیدا میکنند .دیگر کسی به خاطر الت تناسلیشان بهشان افتخار نمی کند وآنها را باعث افتخار نمیداند.کل منبع  افتخاراتشان میشود یک عضو معمولی از بدن.زن ها برای ازدواج کردن باهاشان سر ودست نمی شکنند .مادر هایشان را ندارند تا هر لحظه که اراده کنند زنی را دور بیندازند با آغوش باز بپذیرندشان و بهشان خوشامد بگویند. مجبورند برای اولین بار در زندگیشان مستقل باشند.لباس بشورند.غذا بپزند.خرید کنند.برای آدمی که تا ان موقع کار خانه نکرده تنظیم همه این ها با درس خیلی سخت است.کله  ی سیاهی که در مورد زنها تبدیل به شریک زندگی جذابی میکندشان برای مرد های اروپایی …در مورد مرد ها کاملا بر عکس عمل می کند..یا داور تروریسم  و خشونت و مرد سالاریست. قانون هم که همیشه بی قید و شرط ازشان حمایت میکرده اینجا پشتشان را خالی میگذارد.نمیتوانند قادر مطلق باشند…خیلی ساده..سخت تر از انست که بتوانند تطبیق پیدا کنند.خیلی از مرد های ایرانی  با معیار های سنتی آدم های موفقی هستند…درس میخوانند مدارک عالی دارند..اما بخشی از آن زندگی نیستند….خلاصه این بحث خیلی طولانی است.میشود ساعت ها در باره اش حرف زد.بخصوص تعریف موفق بودن و تطبیق خیلی تنوعش زیاد است. کسانی که وبلاگ خانومچه را میخوانند می دانند که این نوشته به شیوه خاص قلم من  با اغراق گویی ها و احساسات من نوشته شده است.بنا بر این خرخره ان بیچاره را نجوید.رگ گردنتان هم بالا نزند.به مسائل به شکل مسائل اجتماعی نگاه کنید نه شخصی.من خودم جزو زنهایی هستم که تطبیق پیدا نکرده ام با این محیط..اما  تحلیل های اجتماعی بیرون ماها و غرور احمقانه مان در رد یا قبول مسائل  وجود دارند….باورشان بکنیم یانه

10 دیدگاه (+مال خودتان را بیافزایید؟)

  1. barayeto
    مارس 24, 2011 @ 23:10:06

    کلا همه چیز فیلتره غصه نخور

  2. مریم
    مارس 19, 2011 @ 18:46:19

    فیلترم کردنننننننننننننننننننننن :((((

  3. raziane
    مارس 10, 2011 @ 19:41:55

    خیلی راسته! دست کم من توی ایران از این چیزها خیلی اذیت می شم.

  4. سارا
    مارس 06, 2011 @ 13:55:37

    بحث جالبی میکنید و به عنوان دختری که بیش از سه ساله خارج از ایران زندگی میکنه قبول دارم نظرتون تا حد خیلی زیادی درسته. البته فکر میکنم یه نکته ای رو از قلم انداختید و اون اینه که درسته دخترها دلایل بسیار خوبی دارند که با محیط وفق پیدا کنند و قاعدتا تلاش زیادی هم میکنند اما این رشته ها که آدم رو به کشورش و خانواده اش وصل میکنه، قضاوتهایی که در پی اش می آد و … همگی باعث میشه تطابق با محیط تا حدی دشوار باشه. در حالیکه پسر ایرانی زمانی که به این نتیجه برسه فرهنگ و روش درست چیه، هرزمان که بخواد میتونه شیوهء زندگی و تفکرش رو به سرعت تغییر بده بدون اینکه مجبور باشه اون رشته های نامرئی وابستگی به خانواده، ایران و گذشته رو پاره کنه چون در فرهنگ ایران همونطور که تو متن هم اشاره شده مرد ایرانی همواره صاحب رای هست و چه بسا به به و چه چه هم براش راه بیاندازند که رفته خارج شیک و باکلاس شده! اما دختر ایرونی بیچاره غربزده شده و تا بهش آزادی دادند لابد خودش رو گم کرده و باخته، همهء فرهنگ و اصالت اش رو هم از دست داده! یا در بهترین شکل: » تو راست میگی مادر اما آخه مردم چی میگن؟ جلو دهن مردم رو که نمیشه گرفت.» !!!!!

  5. h
    مارس 06, 2011 @ 10:18:10

    جالب بود..درسته

  6. وحید خان بابایی
    مارس 06, 2011 @ 05:52:59

    سلام
    با بخشی از نوشته تان موافقم. و با بخشی نه.
    در سفری آموزشی در کشور انگلستان، پسر بسیار خوش تیپی استادمان بود، در پایان روز از او خواستیم تا شهر را به ما نشان بدهد. گفت که با دوست دخترش قرار دارد و معذرت خواهی کرد. پا فشاری کردیم، گفت که اگه باهاش بیرون نرم و از دستم بپره بیچاره میشم. موقع رفتن دوست دخترش رو دیدیم. دختره خیلی داغون بود. پر کک و مک و خیلی چاق و خیلی معمولی (یعنی زشت). باورمون نمیشد که پسر به این خوش تیپی با این آدم بیرون بره. ولی با سوالاتی که فرداش پرسیدیم و آمارهایی که در اینترنت هست میتونی بفهمی که تعداد دخترها در اروپا خیلی کمتر از پسرهاست و دختر رو هوا میره. بر عکس ایران. واسه همین میتونی بگی که دخترها شانس بیشتری دارن یا لااقل موقعیت بیشتری دارن. جهت اطلاع چین رتبه اولو داره. یعنی در چین پسر خیلی خیلی از دختر بیشتر وجود داره
    تصویری که من و تو از اروپا میدیم، همون شعر مولویه که در تاریکی یکی خرطوم فیلو میگیره و یکی پاشو و فردا وصفش میکنن. تو میتونی از خانواده متوسط یا پولدار باشی یا لااقل فامیل پولداری داشته باشی که یه بار در محافل اعیانی حضور داشته باشی. ایرانی ها در خارج کمتر این شانس رو دادن. فقط کار میکنن و دایره آدمهایی که میبینن هم خیلی محدوده و از طبقه خاص اجتماعی. زنهای ایرانی به خاطر اینکه تمام زنانگیشونو در صورتشون میتونن نشون بدن معمولاً به صورتشون میرسن، عمل زیبایی دارن، آرایش میکنن و وقت میزارن. اینو در زنان اروپایی خیلی کمتر میبینی (در انگلستان کمی بیشتر). نه اینکه اونها این کارو نکنن، نسبی دارم میگم. خوب دختر ایرانی اینجا به چشم میاد، همانطور که اعراب و ترکها به چشم میان. و مرد اروپایی طبقه کارگر/متوسط که اینا رو میبینه آب از لب و لوچه اش میفته. ولی همه این حرفها به خاطر اینه که من و تو طبقه اقتصادی/اجتماعی خاصی رو میبینیم. اگر سری به طبقه مرفه غرب بزنی خواهی فهمید که قضیه اینطوری نیست و دختر ایرانی جایی نداره. پسر ایرانی هم جایی نداره. البته تقریباً و نه تحقیقاً. شما در لندن رستورانی میبینی که شام نفری 200 پوند بشه، ولی من اگه بخوام به خودم حال بدم جایی میرم که حداکثر با بیست پوند سر و تهش هم بیاد (یعنی یک دهم). یعنی یه رستوران خیلی معمولی که شاید در ایرانی حاضر نباشی مشابهش رو بری. شما رو نمیدونم که کجا میرین. ولی اکثر ایرانی ها اینجورین و این جور جاها میچرخن.
    ضمناً ازدواج ایرانی ها (زن/مرد) رو با خارجی ها زیاد دیدم. و نهایتاً با همه این حرفها، عمده کسانی که با خارجی ها ازدواج کردن در ایران میتونستن شانس بهتری داشته باشن. درصد جدایی هم که بیشتره.
    این حرف هم که زن خارجی دنبال مو سیاه نیست (به خاطر تروریسم) رو قبول ندارم. نژاد پرستی در اروپایی ها ریشه دوونده. ربطی به زن و مردم نداره. مردهای زیادی رو میشناسم که حاضر نیستن به زن مو سیاه نگاه کنن. علت اون توجهی که شما میگی به نظرم بحثیه که بالا کردم و به تعداد و طبقه اجتماعی مربوط میشه
    میدونی به نظرم غرب یه خاصیت داره و اون اینه که واسه آدم حرفه ای ارزش قائلن. اگه بخوای محقق شی بهت امکانات میدن. زن و مردم نداره. در ایران ارزش زن پایین تره. ولی اینجوری نیست که اینجا کاملاً برعکس باشه. ترس از قانون رو هم اضافه کن. در لندن محله های زیادی هست که زنها امنیت تنها راه رفتن در شب رو نداشته باشن. این یه واقعیته. شاید خنده دار بیاد ولی به نظرم امن ترین کشور برای زنها اماراته. شما در دبی امنیتی داری که هیچ کجا نداری. البته امن ترین و نه آزاد ترین
    این بحث طولانیه، باشه برای زمانی دیگه
    ولی بازم میگم به مناسبت روز زن و سه شنبه دوم اعتراض، لطفاً مطلب مرتبط بنویسید

    پی نوشت: یه فیلم آمریکایی بود که اسمش یادم نیست، موضوعش اینه: یه دختر در چین باکره گی اش رو به خواست خودش از دست داده بود و اونجا تحت فشار بود. اومد آمریکا و با مردی آمریکایی آشنا شد. مرد وقتی فهمید باکره نیست ولش کرد. مرده گفت که اینجا باکره گی فرهنگ نیست ولی تو از جایی اومدی که توش باکره گی فرهنگه و تو مطابق فرهنگت رفتار نکردی. آخرشم دختره اونجا با یه مرد خارجی ازدواج کرد. پیام فیلم خیلی واضحه.

  7. Sina
    مارس 01, 2011 @ 15:42:17

    another post showing your victim mentality

  8. hi
    مارس 01, 2011 @ 08:38:36

    خيلي ايده‌ي جالبيه.

  9. جوجو
    فوریه 27, 2011 @ 18:43:31

    سلام به جیران عزیز. من یه دختر ایرانی هستم از تهران نوشته هایت را خواندم و حقیقتآ لذت بردم و حقیقتش از بعضی دردو دل هایت اشک ریختم راستش من خاطرات مالاګا را سرچ کردم در ګوګل و اینجوری بود که به وبلاګ شما رسیدم قرض از مزاحمت قصد دارم برای ادامه تحصیل به اسانیا بیام ولی از ایران به هیچ وجه به هیچ وجه ویزا نمیدهند و اتفاقا میخواستم برای زبان هم بیام به نظر شما من چه کنم؟ من ګزینه هایی دیګری هم مثل ایتالیا دارم ولی چندان دلم نیست
    ممنون میشم اګه راهنمایی و جوابی از شما داشته باشم از جاییکه متوجه شدم شاګردانی هم داشته اید در ایران من هم مثل شاګرد کوچک خودتون بدونید راستش خیلی از جاها در مورد نوشته هایتان احساس همذات ‍÷نداری داشتم مخصوصآ در مورد [تو]

    جیران: عزیزم اخه چجور میشه من به کسی که حتی اسم واقعیش رو نمی نویسه بتونم راهنمایی بدهم..یه ذره عجیب غریب نیست به نظر خودت؟

  10. مینو
    فوریه 27, 2011 @ 15:17:05

    واقعا دلم می خواد اون نوع زندگی رو تجربه کنم.نمی دونم من اگه جای تو بودم چی کار می کردم.با وجود این همه مسایل که تو کاملا هم در جریانشی .این که میخوای برگردی….
    .چقدر پیچیدست این زندگی!

پاسخی بگذارید

