چرا فمنیست شدم..یک یادداشت خیلی شخصی

من فمنیست نشده ام چون مرد ها موجودات بدی هستند و من میخواهم ان ها راتبدیل به موجودات خوبی بکنم..من فمنیست نشدم چون پدرم من را  تا هجده سالگی در خانه زندانی کرده ..تلفون برای خانه نکشیده … و گرچه اعتراف نمیکند همیشه دلش خواسته پسر داشته باشد…فمنیست نشده ام که پدر ها را عوض کنم تا مهربان تر باشند که بهتر درک کنند دختر های جوانشان را…

.نه!من فمنیست شده ام به خاطر اینکه قانونی ورای من..ورای تو ..ورای پدرم ناعادلانه است.قانونی که به پدرم یا داد هرچه روشنفکر باشی باش..اما خواهرهایت نباید رنگ افتاب و مهتاب ببینند.قانونی که به خواهر های پدرم گفت که  شاکی نباشند.که خوش به حالشان است تازه که همچین برادر های باغیرتی دارند…قانونی که وقتی بابا به مامان گفت مینی ژوپ نپوشد  به مامان قبولاند که این :یعنی همسرش عاشقش است.

من فمنیست شدم چون مامانم باور داشت که دختر تا هجده سالگی نباید ابروهایش را بردارد.که هر چقدر هم روشنفکر، حرف حرف مرد ها است. فمنیست شدم چون مادرم باور داشت که من حق ندارم قبل از مردی که قرار بود همسرم بشود با کسی رابطه داشته باشم.من فمنیست شدم نه به خاطر مردهایی که احاطه ام کرده بودند.به خاطر زنها..به خاطر زنهایی که سرنوشتشان را مثل صلیب پذیرفته بودند…پذیرفته بودند که درست است که دنیا اینطوری باشد.همیشه گفته ام.من با مرد ها جنگی ندارم.با زنها هم جنگی ندارم.اما فمنیست نشدم تا مرد ها را تغییر بدهم.فمنیست شدم تا زنها را عوض کنم.تا این باور تاریخی مرد محور را عوض کنم.فمنیست شدم تا مفهوم آبروی خانواده  به دو تا موی اضافه ی ابرو و پرده بکارت من وصل  نباشد.فمنیست شدم تا دیگر هیچ دختری یواشکی ماتیک نزند. میخواهم صد سال سیاه مرد ها عوض نشوند..قرار است من صبر کنم تا مردها عوض بشوند ؟قرار است تلاش کنم تا مرد ها عوض بشوند؟نه.قرار است من عوض بشوم . من که عوض بشوم..زنها  که عوض بشوند مرد ها هم سعی می  کنند عوض بشوند.باید خودشان بفهمند که لحظه تغییر رسیده است.که دارند از ماها جا میمانند .وگرنه من راهم را به سمت جلو پیش میروم و هر مردی که نتواند همپایم بیاید را توی جاده رها میکنم.خسته ام.خسته.فقط میتوانم بار خودم را بکشم و اگر دستی داشته باشم میخواهم به زنها کمک کنم تا بفهمند ان چیزهایی که باور دارند عشق و احترام و حمایت است به قیمت بد بختیشان تمام خواهد شد.به قیمت یک عمر زندگی نکردنشان.به قیمت اینکه یک نفر دیگر بتواند سرخورگی های اجتماعیش را سرشان خالی کند.که یک نفر دیگر فکر کند ادم است به قیمت اینکه انها هرگز ادم نباشند .نفر اول است به قیمت اینکه انها همیشه دومی باشند .میخواهم به زنها کمک کنم تا دوم بودن را باور نکنند..من به امید روزی فمنیست شدم که هیچ زنی به صلیبش با افتخار نگاه نکند.

35 دیدگاه (+مال خودتان را بیافزایید؟)

  1. رضا
    مارس 13, 2016 @ 21:36:13

    تو و امثال تو آدم های عقده ای هستین خودت هم گفتی..پس تو حق داری پدر خودت رو سرزنش کنی.نه اینکه بگی تمام مرد ها بدن. اگر این نظریه. تو ی احمقی

  2. امیر
    فوریه 24, 2011 @ 01:18:23

    من فمنیست شدم تا هرچه زودتر پرده ام را از دست بدهم . فمنسیت شدم تا با هر که میخواهم بخوابم
    فمنیست شدم که تا میتوانم سقط جنین کنم و فمنیست شدم که با همجنسگرایی مثلا به مردها دهن کجی
    کنم . فمنیست شدم که با مردان کشورم که آنها هم یک عمر در زیر یوغ آداب و رسوم بیگانگان
    هستند بجنگم و فمنیست شدم که چون انگل از برق و کامپیوتر و شهر و ماشین و هواپیما و تمدنی که
    مردان ساخته اند استفاده کنم و به آنها فحش دهم و فمنیست شدم که مفهوم قانون و حقوق بشری را
    که فلاسفه مرد تئوریزه کرده اند با وقاحت بدزدم و علیه خودشان به کار برم وهیچ یادم نیاید که از کجا
    آمده ام من که روزی میمونی بودم در روی درخت و امروز با همین علم مردانه سودای حکمرانی بر
    جهان را در سر میپرورم

    جیران :این نوشته عالی رو حیفه من جواب بدم.میذارم بعدا رو وبلاگ خواننده ها ببینند موجوداتی مثل شما هنوز نسلشون منقرض نشده

  3. امیر
    فوریه 24, 2011 @ 01:08:24

    این محدودیت هایی که میگی برای مردها هم هست پس ما هم ضد زن شیم درسته

    جیران: اهان یعنی شما رو هم می برند دکتر پرده بکارتتون رو معاینه میکنند؟
    بعد هم فمنیسم یعنی ضد مرد بودن؟

  4. سیاوش
    ژانویه 02, 2011 @ 06:18:02

    فمننننییییسثثت؛چیه ؟خوردنی؟پوشیدنی؟نوشیدنیه؟چقدرنسل امروزخوب بالغات بازی میکنه؛ولی نسل دیروزعلیرغم بیسوادی بهتر؛قشنگ تروخوشبخت ترزندگی میکرددوست عزیزاول به معنی واقعی معنی رابدانیم بعد؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛اول راه رفته رابرو؛اگربه منزل رسیدی بعدبرای زنان دستی به کمک ؛؛؛؛؛؛؛؛

  5. طاهره
    ژانویه 01, 2011 @ 08:53:21

    سلام
    من تازه وبلاگتو دیدم.
    جالب بود.

  6. قربانعلی
    نوامبر 01, 2010 @ 16:29:12

    باحال بود اما من خودم واردم شما نمیخواد توضیح بدید

  7. دنبالک: جنبش زنان ساختمان ما
  8. فاطمه ...
    اکتبر 23, 2010 @ 13:11:05

    من ترجیح می دهم دنباله رو عقاید و خط مشی خودم باشم تا یک فمنیست و تابع یک مکتب خاص.
    اگر اینگونه بودی می توانی آزادانه انتخاب کنی نه اینکه باز هم در بین دیوارهای مکتبی به نام فمنیست اسیر و قفل شده باشی. ولی کلا این دیدگاهت را برای ساختن فرداهای زیباتر و روشن تر می پذیرم.

  9. sepideh
    اکتبر 20, 2010 @ 11:08:46

    شاید حق با شما باشه و اختصاص دادن اسم وبلاگ به عشق آدم، نشانه عاشق بودن و … باشد. همین استدلال رو خیلی از زنها و دخترهایی که خودشون رو قربانی مردانشان و دوست پسرشان کردند و می کنند دارند که «شما نمی فهمید و عشق است که این کارا رو می کند». بعد همین فمینیستهایی که معنی عشق رو نفهمیدند می یان اونا رو نقد می کنند که چرا خودتو به صلیب کشیدی.

  10. baranebahary
    اکتبر 17, 2010 @ 21:06:44

    عزیز من درسته که متاسفانه هنوز توایران افکار مردسالارانه تا حدودی حکم فرمایی می کنه و نشان از باور های غلط گذشتگان داره، و ما زن ها باید به آزادی هایی که حق طبیعیمونه برسیم اما محدودیت همیشه هم بد نیست!
    محدودیت جنسی چه برای یه خانم و چه برای یه آقا فرد رو از افسارگسیختگی روحی و عاطفی نجات می ده و به آرامش و کمال و عشق (در معنای متعالیش) سوق می ده ،اثرات بسیار مثبت اجتماعی داره چه بسا بازخوردهاشو می تونین از مقایسه نتایج اسفباری که بی بندو باری در جوامع غربی به بار آورده با احترام به خانه و خانواده و آرامش روحی کودکان و والدین در خانواده ای اصولی، روشنفکر و مقید ایرانی ببینید. محدودیت جنسی رو به بهانه این که مردها آزادترن و خانم ها نباید مورد نکوهش قرار داد چه بسا بهتره با اقامه دلیل و نتایج آماری مردها را نیز به این سمت و سو سوق داد.
    قبح مساله آرایش دختر(دو تا تار موی ابرو!) تا قبل از 18 سالگی بلوغ جنسیش رو عقب تر می ا ندازه ، ذهن کودک و نوجوان رو به امور درسی متمرکزتر و دغدغه های بحران جنسی رو برای نوجوانان در این سن و سال که نهایت شور و احساسات و تعقل بسیار کم می باشند کاهش می ده. و چه زیباست که ذهن پاک و آرام دوران کودکی و نوجوانی یک انسان آلوده به این مسائل نشه و این دوران کوتاه رو با آرامش به شیطنت های کودکانه و امور درسی اختصاص بده.
    از عشق و حمایت گفتی. من به شخصه ندیدم زنی از ابراز عشق و حمایت شوهرش احساس بدبختی بکنه که این احساس معشوق بودن ذات وجود زن و احساس حمایت و ابراز عشق کردن نهادینه وجود مرد است. و مطمئنا زنی که عمیقا این احساس رو داشته باشه احساس خوشبختی خواهد کرد .
    و در نهایت این که بسیارند دختران مسلمان روشنفکر و تحصیلکرده امروزی که به حقوق طبیعیشون واقفند ، به اعتدال گام بر می دارند ..سمت های مهم علمی و اداری دارند و در پیشبرد جامعه به سمت کمال نقش های کلیدی ایفا می کنند و در عین حال به خانه و خانواده پایبندند ،حریم ها رو رعایت می کنند و از این محدودیت ها نه احساس خفت و دوم شدن که احساس عزت و کمال روحی و معنوی دارند.
    من هم فکر می کنم شما ابتدا باید فهم خوبی از صورت مساله کسب کنین و مشکلات واقعی زنان این جامعه رو دریابین و سپس برای احقاق حقوق از دست رفته تلاش کنین. فمینیسم به معنای با چشم بسته خط بطلان بر تمامی محدودیت های یک انسان (به عنوان زن) در این جامعه سقوط اخلاقی و در نهایت اجتماعی زن را در پی خواهد داشت اما
    فمینیسم واژه زیبایی است اگر در پس آن افکاری باشد که زن را انسان را به سمت کمالش نزدیک تر سازد .

  11. mehdi
    اکتبر 17, 2010 @ 19:32:34

    salam bebakhshid man keybordam farsi nadare.
    tasir gozar va ziba bod.sepas.1.age shoma moshkelate shakhsiro vared nemikardid be nazaram zibatar ham mishod.2.tamame ina rishe dar sakhtare farhangie javame dare ke ba agah sazi(kare khoobi ke shoma shoroo kardi)be saranjam mirese, behtar nabood in factor haro bishtar tozih midadin?vali in comentai ke doostan mizarn baziyash biadabane bood.behtar nist be nazarate mokhalefam ehteram begzarim?pirooz bashid 

  12. ایمان
    اکتبر 17, 2010 @ 13:40:47

    یعنی تمامی آزادی که شما می خواهید و بخاطرش فمینیست شدید مینی ژوب پوشیدن و رابطه ی جنسی با دیگران بود؟؟؟
    نوشتتون توی وردپرس اومده بود بالا،موضوعی هم خودم در موردض نوشته بودم همین بود،برای همین گفتم فضولی کنم!

  13. me
    اکتبر 17, 2010 @ 13:35:43

    بله بله … موافقم … قشنگ بود … بايد با جهل و بيشعوري جنگيد … درسته

  14. maziarworld
    اکتبر 17, 2010 @ 10:58:44

    ای بابا دوباره این وردپرسیها!
    فرق تو با احمدی نژاد چیه؟
    هیچی, هر دو وقتی سرکار باشید, انسانها در بند خواهند بود. و فقط ساکنان اوین برای مدتی عوض خواهند شد که بعد همه ی آزادیخواهان, مثل الان.

  15. پردیس
    اکتبر 17, 2010 @ 02:40:19

    درضمن لادن جان باورها قانون رو می سازن. پس مشکل رو بهتره از ریشه هم حل کرد، وگرنه کجای دنیا بدون اینکه جامعه پذیرفته باشه که مشکلی هست بهش توجه می کنه.

  16. پردیس
    اکتبر 17, 2010 @ 02:37:25

    سپیده جان استدلالت کاملا خنده داره. چرا قیاس مع الفارق می کنی؟
    این که آدم عشقش واسش همه چیز باشه هیچ ربطی به فمنیست بودن نداره، چون عشق زن و مرد نمی شناسه. این حرف (برای تو) رو بسیاری از مردها هم می زنن و خطابشون به یک زنه!
    من فمنیست شدم چون نمی خواستم به خاطر زن بودن حق انتخابی ازم گرفته شه، مهم نیست چند درصد از پسرها به مفهومی که اون آقا گفتن – و البته آمارشون خیلی غیر مستند بود-قبل از ازدواج باکره باشن . مساله اینه که نمی خوام به خاطر جنسیتم منع شم!
    وگرنه رابطه جنسی خارج از ازدواج رو جای بحث فمنیستی توی یه بحث کاملا متفاوت و اجتماعی دیگه مطرح می شد کرد.
    من در هیچ لحظه ی مشخصی فمنیست نشدم، چون فمنیست بودن با باورهای من از ابتدا همراه بود و رشد کرد.این هم شبیه تمام تلاش های دیگه برای رفع ظلم و تبعیضه، در جهت حمایت از حقوق بشر.
    فمنیست شدم که تبعیض نباشه، همون طور که مهریه رو قبول ندارم، یا این رو که هزینه های زندگی تنها روی دوش مرد باشه.
    اشتباه نکنید، فمنیسم جنگ علیه مردان نیست. فمنیسم تلاش برای برابری و رفع هرگونه تبعیض جنسیتیه!
    (در ضمن رویا جان باز هم با حرفت راجع به علیرضا به خانم ها توهین کردی. به مادرش چرا توهین می کنین؟)

  17. لادن
    اکتبر 16, 2010 @ 21:45:44

    ببین تو اولش نوشتی فمینیست نشدم چون «پدرم من رو تو خونه حبس میکرد، فمینیست شدم چون قانون نا عادلانه است.» این یعنی اینکه لزوما بخاطر مشکلات شخصیت فمینیست نشدی و نگاه کلی تری داری به این مساله. ولی بعدش که دلایل فمینیست شدنت رو میگی باز میرسی به مشکلات شخصی و خانوادگیت که «مادرم میگفت حرف حرف مردهاست و با کسی رابطه نداشته باش و …». این از نظر من یعنی تناقضی که توی نوشته وجود داره. بعد یک سری مسائلی رو نوشتی که خیلی هاش ربطی به فمینیسم ندارن. یک سری مسائل توی سنت ما وجود داره که باید درست شه مثل ابرو ور داشتن یا ماتیک زدن، یک سری از مسائل هم که انتخاب شخصی آدم هاست مثل اینکه قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته باشن یا نه که اینم باز برمیگرده به سنت. اصلاح نگاه سنتی خوبه ولی ربطی به فمینیسم نداره.
    بعد گفتی که به مردها کاری نداری و تقصیر زنهاست که این روش زندگی رو انتخاب کردن. این حرف به نظر من حرف کاملا ضد زنیه که با ادعای فمینیست بودنت جور در نمیاد. من قبول دارم که خیلی از زنها با حقوق خودشون آشنا نیستن و سعی نمیکنن حقشون رو بدست بیارن و نگاه مرد سالارانه دارن، ولی از اون طرف هم مردهایی همیشه بودن که این زنها رو محدود نگه داشتن و با حمایت قانونهای ضد زنی که وجود دارن، جلوی پیشرفت زنها رو گرفتن. و فکر میکنی قانونهای ضد زن رو کی تصویب کرده جز مردها؟ پس به جای نگاه یه طرفه داشتن و محکوم کردن چشم بسته زنها بهتره که یه کم نگاه دقیق تر و عمیق تری داشته باشیم. فقط لازم نیست که زنها عوض بشن، مردها هم باید عوض بشن و مهم تر از همه قانونها باید عوض بشن و نگاه جنسیتی نداشته باشن. فمینیسم بیشتر از اینکه به موی ابرو یا کوتاهی دامن کسی کار داشته باشه بر علیه قانون های ضد زنه.

  18. Anna
    اکتبر 16, 2010 @ 20:51:53

    salam. besyar beyar az ravan boodan va shojaate neveshtehayat lezat bordam.

  19. خاطره
    اکتبر 16, 2010 @ 19:04:07

    سلام اولين باره كه به وبلاگت سر زدم.حرفات قشنگه.تقريبا با اكثر حرفات موافقم.
    من كارمند دادگاه هستم و روزانه شاهدم كه مردها چه بلاهايي سر زنها ميارن و بعضي از زنها هم به جاي دفاع از حقون خودشون به دفاع از مردها چه حرفايي كه نمي زنن.به نظر من اون زنا خيانت كارن. خيانت به خودشون.خيانت به جنسيت شون و خيانت به موجوديت شون.
    زنهايي كه توي سرشون فرو كردن كه زن برده جنسي و يك كلفت بي جيره مواجبه كه روزها موظفه تا شكم مرد رو سير كنه و شب هم هوس هاي جنسي اون رو.

  20. khanoomche
    اکتبر 16, 2010 @ 18:24:41

    جیران دمت گرم. کلی حال کردم با این پستت.
    به سپیده: فمینیست بودن منافاتی با عاشق شدن و بودن نداره. شما که ظاهرا اینجا رو می‌خونی و می‌دونی که «تو» پیشش نیست، چطور اون قسمتهایی رو که نشون دهنده عشق بزرگ و احترام «تو» به نویسنده‌ی وبلاگه ندیدی؟ یا اونها از نظرت صلیب بود؟!!!

  21. Setare
    اکتبر 16, 2010 @ 17:23:35

    ina hamash taravoshat zehni ye adame marize in khabaram nist

  22. مونا
    اکتبر 16, 2010 @ 16:30:09

    امیدوارم زمانی برسه که زنان با حقوقشون اشنا بشن و پسرهایی تربیت کنن که بفهمن با خواهر دختر و همسرشون چزمانی مصاحبه گری از معلم صداقت و صمیمیت دکتر علی شریعتی پرسید :
    به نظر شما چه لباسی را به زن امروز بپوشانیم ؟
    دکتر علی شریعتی در جواب گفتند : نمیخواهد لباسی بدوزید و بر تن زن امروز نمائید . فکر زن را اصلاح کنید او خود تصمیم میگیرد که چه لباسی برازنده اوست»
    طور باید رفتار کنن.
    یه جمله قابل توجه کامنت علیرضا:

  23. nima
    اکتبر 16, 2010 @ 15:54:08

    اميدوارم تمام دختران اين نسل به اين تفكر دست پيدا كنند

  24. sepideh
    اکتبر 16, 2010 @ 13:46:41

    شما بدون اینکه متوجه باشی به صلیبت خیلی هم با افتخار نگاه می کنی، نمونش همین اسم وبلاگت «برای تو» تویی که یک عدد مرد است که حتی دیگه الان پیشت هم نیست. پس لطفا نشینید هی مادران و … همه زنان نسل اونها را متهم کنید که چرا به صلیب کشیده شدند و افتخار هم کردند

  25. رویا
    اکتبر 16, 2010 @ 13:34:02

    برای این ابله خودپسند مردسالاری که این بالا خود را Alireza معرفی کرده:

    درست است، مادام که امثال تو وجود دارند، این حماقت بی پایان «در تمام دنیا» هم ادامه دارد. ضمنا حتمن شما از همان مادری زاده شده اید که خودتان وصف کرده اید: رفته با هر کی خواسته خوابیده و عاقبت تحفه ای مانند شما را به اجتماع زرت کرده. ببخشید. تحویل داده.
    شرمنده ها ! به زبان خودت نوشتم که خوب بفهمی. 🙂

  26. afra
    اکتبر 16, 2010 @ 12:43:00

    it was simply beautiful

  27. Alireza
    اکتبر 16, 2010 @ 12:06:59

    دو تار مو و پرده بکارت!!! این که اختلافش از زمین تا آسمونه!!! عزیز جان! می خوای بری با هر کی بخوابی و هر جوری لباس بپوشی خوب برو! این همه مقاله نوشتن نمیخواد!! میلیون ها نفر در ایران و خارج ایران هر روز همین کار ها رو میکنن. روش زندگی یک امر سلیقه ای هست.

  28. یک همراه
    اکتبر 16, 2010 @ 11:05:46

    «فمنیست شدم چون مادرم باور داشت که من حق ندارم قبل از مردی که قرار بود همسرم بشود با کسی رابطه داشته باشم»

    با این دیدگاه حرفی باقی نمیمونه

    اگر در جواب مساله آزادی پسر ها را بیان میکنید قابل ذکر است که بالای 70٪ پسران در ایران تا قبل ازدواج مانند دختران از لحاظ مفهومی باکره اند.
    پس شما خود را برای جنگ با آن 30٪ تجهیز میکنید.
    عدع ای هم مانند ‹داو› دیدگاه عدم تعهد به بنیان خانواده را مطرح کرده اند که در واقع هدفی جز تولید فرزند در آن نیست و اصولا روابط بعد از ازدواج به هیچ وجه قانونمند و محدود نخواهد شد.
    در حق خانم ها ظلم شده
    در آن شکی نیست . در همه جهان و مخصوصا جهان سوم نمود بیشتری داره
    اما ای کاش بتونیم در ابتدا صورت مساله رو خوب درک کنیم.
    شما فمینیست شدی چون مثل اکثریت نتونستی خودت به تنهایی صورت مساله رو درک کنی
    (نه اینکه مبانی اصولی فمنیست بد باشه اما افراد زیاد بدون ایدولوژی ذهنی مثل دیسک خام واردش شدن و فقط حجم اضافه کردن به سازمان نه ایده… )
    یعنی واقعا این دلایل انتهای آمال شماست؟
    دوست خوب من امیدوارم این نظر من رو دوستانه تلقی کنی

  29. farzad
    اکتبر 16, 2010 @ 10:57:23

    خیلی خوب بود
    «من فمنیست شدم نه به خاطر مردهایی که احاطه ام کرده بودند.به خاطر زنها..به خاطر زنهایی که سرنوشتشان را مثل صلیب پذیرفته بودند…پذیرفته بودند که درست است که دنیا اینطوری باشد.»
    این حرفیه که من همیشه دوست داشتم به خانومای دوروبرم بزنم و تا جایی که تونستمم گفتمش. من فقط به این جور فمینیسم اعتقاد دارم …

  30. آرزو
    اکتبر 15, 2010 @ 21:33:35

    من به اين طرز فكرت خيلي افتخار مي كنم جيران عزيز. به اميد روز رسيدن به آنچه كه به خاطرش فمنيست شدي

  31. فروغ
    اکتبر 15, 2010 @ 19:47:30

    درسته…فیمینست بودن به معنی هیچ گونه ضدیتی نیست مگر با جهل…لحظه تغییر است…از خودمان شروع کنیم…

  32. مهتا
    اکتبر 15, 2010 @ 19:20:34

    من ترجیح میدم یک بمارز اجتماعی باشم تا یک فمنیست…..

  33. Zahra
    اکتبر 15, 2010 @ 17:34:58

    Neveshtat ro doost daram mesle aksareshoon…na in yeki ro khili bishatr be delam neshast.
    Shad bashi

  34. پیپ خسته
    اکتبر 15, 2010 @ 16:15:26

    خوب بود. اگه تعریفت اینه منم یه فمینیست محسوب می شم. البته یه فمینیست مذکر

  35. maryamane
    اکتبر 15, 2010 @ 16:14:26

    عالی بود…

پاسخی بگذارید

