عروس!

 نمیدانم چرا عروس ها خودشان را اینطوری درست میکنند….نه اصلا نه عروس ها فقط، نمی دانم چرا ملت خودشان را اینطوری درست میکنند عروسی که میروند…خواهر کوچکه عکس های عروسی یکی از اقوام را برایم فرستاده بود . عکس ها را که نگاه میکردم وحشت کردم..فکر کردم از کی مفهوم زیبایی در جامعه ما به این شکل  مأ جوج و بیمار تبدیل شده ؟چرا ادم های ما خودشان را ین شکلی میکنند؟ چرا عروس ها لباس های اینجوری می پوشند؟ این تاجهای وحشتناک را از کجا میاورند؟چرا همه چیز باید بزرگتر و پر طمطراق تر باشد تا زیبا تر به نظر برسد؟این هم برای اینکه بیشتر محظوظ بشوید!

راستش جواب این سوال ها را نمی دانم. می توانم مثل همیشه ربطش بدهم به اینکه مفهوم  زن دارد روز به روز از خود بیگانه تر میشود و بیشتر شکل کالا را به خودش میگیرد  و شاید هم به خاطر حجاب باشد  که تو را تحقیر میکند و احساس زشت بودن را اینقدر در تو درونی میکند  که نیاز داری   خودت را به زور رنگ و لعاب به خودت بقبولانی… نمیدانم…. خیلی عمیق تر از این حرف هاست این زیبایی شناسی دفرمه شده ما …همان موقع که عکس های عروسی  را دیدم گشتم یکسری عکس پیدا کردم …. این عکس ها همان اولین هایی هستند که در سرچ پیدا میشوند بنا بر این معیار قرارشان دادم برای  ارایش عروس  با معیار های  ایرانی و اروپایی .نمیخواهم بگویم که اینجامفهوم زن غیر کالایی است یا اینکه زنها اینجا از خود بیگانه نیستند…نه! اینجا هم هزار تا مشکل دیگر وجود دارد….فقط خواستم این سوالی را که در دهنم میچرخد باهاتان مطرح کنم….و این عکس ها را هم باهاتان شریک شوم.قضاوت با خودتان…فقط شما را به هرکه دوست دارید این عکس ها وقتی خواستید عروس بشوید یادتان بماند!

حالا اروپایی هاش:

 

8 دیدگاه (+مال خودتان را بیافزایید؟)

  1. الهه
    دسامبر 04, 2009 @ 14:46:28

    من بر عکس فکر می کنم .بیشتر این جور انسان ها ی خود باخته رو کسانی دیدم که بدون داشتن شناخت کامل از فرهنگ غربی کبا این کار فکر می کردن متمدن تر شدن بدون این که بدونن از نظر آن ملت چنین انسان هایی مشکل دارن!!!(درست نیست اینجا بیشتر در باره «مشکل» صحبت کنم….

  2. طاهره
    نوامبر 27, 2009 @ 16:49:09

    آخ آخ …گفتی به خدا

  3. نرگس
    نوامبر 11, 2009 @ 14:11:24

    قراره اروپایی ها بهتر باشن؟ به نظر من کلاً همه تعطیلن.

    در ضمن اون نرگس بالاییه هم من نیستما، من هیچوقت بدون ایمیل و لینک کامنت نمیذارم.

  4. konj
    نوامبر 11, 2009 @ 09:24:45

    من از سومي خوشم مياد..سومي از بالا 🙂 ببين ايني كه گفتي دلايل روانشناختي زيادي داره.. اما در كل نگاه زيبايي شناسي ما با اروپا فرق داره..نمي شه هم خرده گرفت.. اونا هم تو مقطعي لباساي اجق و وجق و آرايش هاي خفن مي كردند.. اما وقتي اندازه كرامت زن بودن تغيير كرد تو اين كشورا طبيعتا توجههات از پوشش به انسانيت زن معطوف شد

  5. اشرف
    نوامبر 10, 2009 @ 09:24:28

    تو نبودي جيران منم خيلي عروس نازي شده بودم. آرايشم هم خيلي ملايم بود.همه عكسارو سوزوندم به جز عكساي تكي خودم. مي دوني كه من عاشق خودمم.

  6. اشرف
    نوامبر 10, 2009 @ 09:21:17

    نرگس جون، عمر اجباري نبودن حجاب توي ايران يا به عبارتي اجباري بودن نداشتن حجاب كوتاه تر از اوني بوده كه توي فرهنگ مردم بنشينه. براي همين 20-30 سال پيش هم آرايش بازيگراي ايراني و اروپايي با هم متفاوت بوده. چه مي دونم در اين كه عقده اي شديم شكي ندارم. من اولي كه از زير يوغ! مامانم در اومدم انگار كه به آستين و يقه آلرژي پيدا كرده بودم!و به بلوز بلندتر از زير ناف! چند سالي طول كشيد تا درست شدم.

  7. نرگس
    نوامبر 09, 2009 @ 20:34:29

    منم همیشه این برام سوال بوده. به این‌که کسی که حجاب داره کم فرصت خودنمایی پیدا می‌کنه و این به افراط منجر می‌شه ممکنه مربوط باشه. به هر حال اگر هم این‌طور باشه حدسم اینه که اجباری بودن حجاب از طرف دولت تاثیر زیادی رویش نگذاشته، چون شنیدم که قبل از انقلاب هم آرایش‌ها همینقدر غلیظ بوده، مثلا آرایش بازیگرهای ایرانی و اروپایی ۲۰ – ۳۰ سال پیش رو هم اگه کنار هم بگذاریم یه همچین چیزی از آب درمیاد.

  8. nazanin
    نوامبر 09, 2009 @ 11:22:48

    می دونی چیه…من اسمش را می گذارم فقر فرهنگی اجباری. وقتی که من نوعی راحت ترین و شاید ارزان ترین مسیرم برای سفر و گردش بشود دوبی و مکه و دیدن مدلهای آنها و تمام روزم را هم بگذارم جلوی کانالهای عربی که فیلم انگلیسی پخش می کنند و از بخت بدم هر آنچه که به بازار ایران می رسد از دستهای عربها گذشته است می رسم به جایی که سینه بزنم برای آرایش خلیجی!!!!! یا خریدن لباسهایی که آنقدر برق می زند که شاید حال خود عربها را هم به هم بزند. این خیلی بد است…خیلی…یعنی باید زار زد که برای نصف بیشتر مردم الگو از عرب زبانها می رسد…مردم بیچاره اما تقصیری هم ندارند…مجبورند

پاسخی بگذارید

