شهروند امروز توقیف شد

من توی شهروند امروزکار کرده ام…توی شرق…توی روزگار حتی با همان عمر سه روزه اش…توی اعتماد…اما همیشه با گروه شرق…

روزی که بچه ها شروع کردند به نقد چ پ چون قدرتی نداشت و لگد زدن به ان خطری بر نمی انگیخت من در استانه امدن از ایران بودم…این شعر را برایشان نخواندم اما امروز که خبر تعطیلی شهروند امروز را خواندم برای اولین باراز تعطیلی یک مجله خندیدم…یاد این شعر افتادم باز…یاد اینکه دوستان عزیز من انگار می خواستند با لگد مال کردن خونهایی که چپ ها در طول تاریخ داده بودند ،هم شکمشان را سیرکنند  و هم مقاله هایشان دچار  سانسور نشود و هم با نقد چیزی احساس کنند که منتقد هستند.جرات نداریم دولت را نقد کنیم..خوب چپ را نقد می کنیم…حالا وسط یک دیکتاتوری راست  از نقد چپ چه طرفی می شود بست جز تضمین ادامه چاب مجله  به بهای شستن صورت دولت از جنایتی که توی دهه شصت در حق دگر اندیشان مرتکب شده بود؟… ازشان توقع انصاف ندارم.از هیچ راست لیبرال دیگری هم…بیشتر می خندم به اینکه نتوانستند یک قدم جلو تر از نوک دماغشان را ببینند…نتوانستند بفهمند که خیاط یکروز خودش هم  توی کوزه می افتد.

فایده ای به حالشان نداشت…کاش درس عبرت بگیرند که نمی گیرند… و این شعر همچنان توی سرم می چرخد .

کمونیست ها را بردند

من سکوت کردم زیرا کمونیست نبودم

 

سوسیالیست ها را زندانی کردند

خاموش ماندم

من سوسیالیست نبودم

 

کارگران اتحادیه را که می بردند،

 من اعتراض نکردم

مرا با اتحادیه کاری نبود.

 

 یهودی ها را هم بردند

من همچنان سکوت کردم

من ، یهودی هم نبودم.

 

وقتی برای بردن من امدند

دیگر کسی برای اعتراض کردن نمانده بود.

 

(برشت؟/نیمولر؟)

۱ دیدگاه (+مال خودتان را بیافزایید؟)

  1. ترز
    نوامبر 08, 2008 @ 06:47:06

    چقدر شعر تاثيرگذاري بود.
    نوشته قبليت رو هم خيلي دوست داشتم خيلي انساني بود اما متاسفانه اين تب جنون وار جنسيت و ظاهرپرستي و رو به قبله غرب نماز حاجات خواندن نه فقط عوام بلكه شايد بيشتر خواص رو گرفته و كافيه كمي با جماعت هنرمند و اهل قلم سروكار داشته باشي تا ببيني كه از زنها چي مي بينن و چي ميخوان!

پاسخی بگذارید

